· 

Balans tussen inzet en rust

 

Hoe bouw jij je werk dag op in het begin van de dag?  Hoe bouw je je werkdag weer af voor je terug naar huis gaat?  Heb je daar wel al eens bij stil gestaan?  Graag deel ik met jullie wat voor mij werkt.

 

OPBOUW

 

Het gevoel waarmee je je dag start bepaalt hoe je je de rest van de dag in je vel zal voelen.  Start je met een gevoel van chaos en onrust, dan zal je dat gevoel meenemen in je hele dag.  Doe je dat dag in dag uit zo, ben je wellicht niet goed bezig.  Je zal jezelf ‘leeg’ laten lopen tot je helemaal zonder energie ‘plat’ valt.  Je innerlijke batterijen kunnen jezelf niet bijhouden.

 

Herken je jezelf hierin?  Pas dan je dagplanning op een eenvoudige manier aan. 

 

Start je werkdag met het maken van een overzichtje van wat je vandaag MOET, WIL en KAN doen.  Niet alles is urgent en MOET meteen, niet alles wat je WIL doen is persé nodig en door een realistische inschatting te maken over wat je vandaag KAN doen en wat je ook naar een volgende dag ZOU KUNNEN schuiven indien het niet haalbaar is, geeft ook meer innerlijke rust. 

 

Op die manier start je je dag door jezelf eerst de kans te geven om overzichtelijk te starten.  Voorzie daarbij ook wat ruimte voor de onverwachte zaken die je niet op voorhand kan voorzien.  Vergeet vooral niet dat een goede planning ook PAUZES voorziet!  Deze pauzes geven je de kans om aangename interacties te kunnen hebben met je collega’s en om even je gedachten te verzetten van je werk zodat je daarna weer met een frisse kijk je werk verder kan zetten.

 

AFBOUW

 

Op het einde van de dag wil je voorkomen dat je met een slecht gevoel je werk achterlaat.  Je wil het gevoel hebben dat al je inspanningen van die werkdag ook resultaten hebben opgeleverd.

 

Kijk je overzicht dat je ’s morgens hebt gemaakt na.  Vink af wat je gedaan hebt, zo zie je resultaten en vooruitgang.  Duid aan welke zaken je wil verplaatsen naar één van de volgende dagen.  Breng terug orde aan op je bureel.  Zo geef je jezelf de kans om met een geruster gevoel je dag af te sluiten.

 

 

 

Door te letten op de opbouw en de afbouw van mijn werkdag, geef ik mezelf  ‘regelvermogen’ waardoor ik mijn werkdruk, werkverdeling en werkaard enigzins aan mijn eigen behoeften kan aanpassen.  Ik ervaart op die manier meer autonomie die mijn zelfsturing en veerkracht verhoogt.  Door het verhogen van je zelfsturing en veerkracht voed je je persoonlijke groei!