· 

Maak je eigen TO-BE-lijstje!

Ben je ook iemand die graag een to-do-lijstje maakt? 

Enerzijds geven zo’n to-do-lijstjes een goed overzicht van je geplande taken en krijg je het gevoel van behaald resultaat telkens je weer een taakje kan afvinken.  Anderzijds maakt dat zelfde lijstje dikwijls ook dat je je opgejaagd voelt door die eigen waslijst van taakjes.  Je krijgt het gevoel dat je tot niets anders meer komt en geleefd wordt door al de to-do’s. 

Ik gooi het daarom eens over een andere boeg en ik probeer eens iets anders uit: een to-be-lijstje!

Door mijn eigen to-be-lijstje op te stellen, wil ik dat gevoel van MOETEN DOEN vervangen door WILLEN ZIJN!

Hier een voorbeeldje van één van mijn to-be-lijstjes. 

Hoe wil ik me voelen?

  • Authentiek
  • In harmonie met anderen en mezelf
  • Eerlijk naar anderen en naar mezelf toe
  • Gewaardeerd
  • Ontroerd
  • Vriendelijk

Zoals je ziet hebben de punten niets te maken met dingen die ik nog moet doen.

Als je nu je eigen to-be-lijstje wil maken, vraag je dan af welke van jouw sterktes maken dat je je op je beste voelt.  Denk hierbij aan wie je authentiek bent (niet wie je wil zijn in je fantasie, hou het realistisch).

Ben je klaar op je eigen to-be-lijstje te maken?  Hier zijn een paar voordelen die je er uit zal halen:

Je zal 'vertragen'

Als je tijd neemt en reflecteert over je sterktes, geef je jezelf de kans voor wat me-time.  Even niet moeten denken aan wat anderen in je omgeving van je nodig hebben of aan de volle mailbox die op je staat te wachten.

 

Je zal grenzen leren stellen

Door stil te staan bij wat jij wil en wat belangrijk is voor jou, zal je automatisch minder de neiging hebben om ja te zeggen op alles.

 

Je zal sterker in je schoenen staan door de meer bewuste levenskeuzes die je zal kunnen nemen.

 

Eens je beter weet wat je wil en wat bij jou ècht past, zal je je bewuster zijn van deze elementen op de momenten dat je belangrijke levenskeuzes gaat maken rond bvb. loopbaan, veranderingen in je leven (gewild of niet gewild),…  Je zal hierdoor meer het gevoel hebben dat je de voor jou juiste richting uitgaat.  

 

Waar wacht je nog op?!