· 

Misverstanden rond creativiteit

Wat is creativiteit nu ècht?  Waar denk jij aan als je het woord creativiteit hoort? 

 

Als ik mensen tijdens een coachingssessie de vraag stel of ze zichzelf creatief vinden, krijg ik dikwijls als antwoord 'neen'.  Velen denken in eerste instantie aan het uiten van creativiteit in kunstvormen (schilderen, dans, woord,...).    Akkoord, een creatieve geest uit zich zichtbaar in deze kunstvormen.  Maar als je niet kunstzinnig bent aangelegd, ben je dan niet creatief? 

 

Mij valt op dat mensen zich onderschatten als het op creativiteit aankomt.  Ik hoor coachees de mooiste feiten vertellen over hoe  zij in verschillende contexten de mooiste oplossingen voor probleemsituaties hebben gevonden, hoe zij successen hebben geboekt in hun werkcontext en noem maar op...  Als ik dan doorvraag, hoor ik meestal hoe zij oplossingsgericht te werk zijn gegaan of hoe ze 'out of the box' een situatie overdacht en aangepakt hebben met de mooiste en beste resultaten als gevolg.  Is dat dan niet creatief?

 

Food for thought...

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0