· 

Blog 1: Wat is een coach? Of wat is het juist niet... Even wat verwarring uit de wereld helpen!

Laat ik mijn eerste blog gebruiken als introductie van wat ik onder een coach en coaching versta.  Omdat ik nog héél dikwijls de vraag krijg “Wat doe je precies?” of “Coaching, wat is dat?” lijkt het me een goed idee om jullie dat even toe te lichten.  Het is me ondertussen duidelijk dat er nog steeds enorm veel verwarring bestaat rond ‘coaching’.  De term wordt immers voor verschillende zaken gebruikt. 

Ik ben geen personal (sport) coach!

Mede omdat ik best veel sport, denken mensen al gauw dat ik een ‘personal coach’ ben.  Klopt in principe wel, maar het komt er op aan wat ze verstaan onder personal coach.  Als ik vraag wat ze bedoelen, dan is dat telkens een ‘personal trainer’.  Ik ben ook wel ‘personal coach’ maar enkel op mentaal gebied.  Een personal coach in de gym zorgt er voor dat je fysiek in goede conditie bent.  Hij of zij geeft je fysieke en sportieve oefeningen en uitdagingen.  Ik beweer hier nu zeker niet dat tijdens de trainingssessies geen mentale coaching aan bod komt.  In tegendeel, ik ga er van uit dat een goede personal trainer aan je motivatie werkt, er voor zorgt dat je uit je comfort zone komt, dat je volhoudt en dat je resultaten boekt binnen je fysieke capaciteiten en ambities.  Ik doe ook hetzelfde, ik geef ook oefeningen en opdrachten (mentale) om je te ondersteunen om tot een bij jou passend resultaat te komen (inzichten).  Ook werk ik aan je motivatie om je doelen te bereiken.  Ik daag je uit om uit je comfortzone te treden en veranderingen aan te pakken.

Wat ik hier wil zeggen, is dat mensen zich makkelijker iets kunnen voorstellen onder een personal (sport) coach dan onder een personal (mental) coach. 

Een coach is geen trainer!

Onder trainer versta ik iemand die je een opleiding geeft en jou dingen aanleert.  Dat doe ik niet.  Als coach zorg ik er voor dat je tot inzichten komt over jezelf, de dingen die belangrijk zijn voor jou, hoe je dingen gaat aanpakken, hoe je je levenskeuzes wil maken,… ik geef je hoogstens eens ‘food for thought’ zoals dat zo mooi gezegd wordt in het Engels.

Een coach is geen mentor! 

Als mentor begeleid je mensen binnen een vakgebied, rond een thema.  Je deelt je kennis en je mening en je stuurt personen in een bepaalde richting rond het vakgebied.

Een coach is geen consultant!

Een consultant voert onderzoek uit en geeft advies.  Een coach laat jou zelf exploreren en ondersteunt je door vraagtechnieken toe te passen en jezelf aan het denken te zetten.

 

Begrijp me zeker niet verkeerd, een trainer kan bijvoorbeeld ook een coach zijn en ik kan ook een trainer zijn.  Het is een kwestie van welke pet je opzet en wat je doet.  Ik wil gewoon duidelijk maken waar de verschillen zitten.

 

Ik hoop dat ik jullie hier wat duidelijkheid heb kunnen meegeven in de vorm van mijn eerste blog!

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0